SAŽETAK PROJEKTA
Usluge ekosustava sve su dobrobiti koje priroda pruža ljudima. Ako ih možemo izmjeriti, moći ćemo vrednovati sve ono što okoliš čini za nas. Koncept usluge ekosustava tako naglašava našu ovisnost o prirodi. Zamišljen je kao novi način suočavanja s odnosima između čovjeka i prirode i usmjeren na povećanje naše svijesti o zaštiti okoliša. Koncept je stekao veliku važnost na znanstvenoj razini. Stoga je glavna platforma UN-a za zaštitu prirode “Međuvladina znanstveno-politička platforma o bioraznolikosti i uslugama ekosustava”. Osim toga, EU je uveo kriterije temeljene na uslugama ekosustava u svojim politikama zaštite okoliša i upravljanja zemljištem (npr. strategija zelene infrastrukture, strategija šumarstva, očuvanje biološke raznolikosti itd.). Međutim, usluge ekosustava i dalje su uglavnom nepoznate široj javnosti i jedva da su dosegle razrede europskih srednjih škola
CILJ
Projekt ValuingNature pokušava riješiti ovaj nedostatak stvaranjem partnerstva s više dionika sa sveučilištima i srednjim školama iz različitih biogeografskih područja Europe (Atlantik, Mediteran, Alpe, Continental, Boreal, Arktik) s ciljem stvaranja visokokvalitetnih intelektualnih rezultata pružiti europskim studentima nove vještine i kompetencije o uslugama ekosustava i svim dobrobitima koje ljudi dobivaju od prirode u kontekstu klimatskih promjena i pod međukulturalnim i dijakronijskim pristupom.
Iako se svi rezultati mogu sigurno univerzalno koristiti, ValuingNature cilja na nastavnike i učenike u ruralnim područjima. Upravo su u tim područjima, od kojih su mnoga periferna, starija i depopulacija, veze s prirodom najosjetljivije i gdje su usluge ekosustava glavna snaga razvoja i dobra osnova za poduzetništvo i otvaranje radnih mjesta. Nadalje, te iste usluge ekosustava pružaju ljudskim skupinama kulturni identitet kroz ekološku baštinu koju su primili od svojih predaka, baštinu koja se gubi, ali koja je također njihov najbolji alat za borbu protiv klimatskih promjena.
REZULTATI
ValuingNature nudi cjelovito rješenje za nastavnike za uključivanje okvira usluga ekosustava u učionicu. Uključuje MOOC posebno osmišljen za obuku nastavnika. Osim toga, nudi im i web platformu sa sadržajem i aktivnostima koje su već uspješno testirane s učenicima. Sadrži do 24 aktivnosti, prethodno validirane, detaljno objašnjene i sa svime što je potrebno za njihovu provedbu u nastavi. Svaka aktivnost je popraćena praktičnim primjerima iz 7 glavnih biogeografskih područja Europe (168 primjera). Neke od aktivnosti podržane su korištenjem JPP-a za ekonomsko vrednovanje usluga ekosustava koji je također razvijen u ovom projektu. Osim toga, dostupna je e-knjiga s međukulturalnom usporedbom međugeneracijskih dijaloga o uslugama ekosustava koje provode svi školski partneri.
PREDNOSTI
Učenici koji uključuju viziju odnosa čovjeka i prirode temeljenu na okviru usluga ekosustava bit će svjesniji zaštite okoliša, više će cijeniti ekološku baštinu koju su primili njihovi preci i odlučniji u suočavanju s izazovom prilagodbe klimatskim promjenama. Ali za razliku od prethodnih prijedloga za zaštitu okoliša, vrednovanje usluga ekosustava, dok podiže svijest, također im daje alate za traženje novih rješenja.